De Technische
  • home
  • Algemeen
    • Wat is De Technische?
    • Wie zijn wij?
    • Kennismaken met de Technische
    • Visie en Missie
  • SCHOLING
    • Onze opleidingen
    • Opleiding Technisch Projectbegeleider
    • Cursussen en trainingen >
      • Timmeren
      • Elektrotechniek
      • Installatietechniek
      • Schilderen
      • Arbo, veiligheid en regelgeving
      • Duurzame energie
      • Koudetechniek
      • Overige dienstverlening
  • Bedrijven
    • Informatie voor bedrijven
    • Leden de Technische Onderneming
  • PROJECTEN EN ACTIVITEITEN
    • Nieuws
    • Samenwerken in de Bouw
    • VCA-week
  • Contact
    • Vacatures
  • home
  • Algemeen
    • Wat is De Technische?
    • Wie zijn wij?
    • Kennismaken met de Technische
    • Visie en Missie
  • SCHOLING
    • Onze opleidingen
    • Opleiding Technisch Projectbegeleider
    • Cursussen en trainingen >
      • Timmeren
      • Elektrotechniek
      • Installatietechniek
      • Schilderen
      • Arbo, veiligheid en regelgeving
      • Duurzame energie
      • Koudetechniek
      • Overige dienstverlening
  • Bedrijven
    • Informatie voor bedrijven
    • Leden de Technische Onderneming
  • PROJECTEN EN ACTIVITEITEN
    • Nieuws
    • Samenwerken in de Bouw
    • VCA-week
  • Contact
    • Vacatures

nieuws

Nieuwsbrief de technische 5.2

22/2/2018

 
*|MC_PREVIEW_TEXT|*

Dit is de nieuwsbrief van De Technische.
Bekijk deze nieuwsbrief in uw browser.

Nieuwsbrief 5.2  
2 februari 2018
De Technische.

School voor vakmanschap

In deze nieuwsbrief weer allerlei ontwikkelingen rond de Technische, waaronder een interview met Safwan Alali, die in 2015 is gevlucht uit Syrië en nu bij de Technische een opleiding volgt. Het is mooi om te zien dat de Technische jonge mensen een nieuwe toekomst kan bieden door ze een vak bij te brengen waarmee ze aan de slag kunnen.

4 Opleidingen van De Technische weer uitgeroepen tot TOPOPLEIDING!
Elektro- en Installatie staan op de 2e plaats van Nederland!
 
Het eerste jaar krijg je een enorme opsteker door als topopleiding te worden aangemerkt. En als dat het jaar daarna wederom lukt dan is het geen toeval meer!
Ook voor 2018 zijn vier opleidingen van de Technische door de Keuzegids MBO uitgeroepen tot topopleiding!
Dat betekent dat de Technische deze opleidingen mag voorzien van het Keuzegids kwaliteitszegel, waarmee aangegeven wordt dat het onderwijs van zeer hoog niveau is.
De opleidingen binnen de Technische die de titel “topopleiding” hebben gekregen zijn: timmeren, allround timmeren, schilderen en gezel schilderen. Door onze leerlingen zijn deze opleidingen zeer hoog beoordeeld! Vooral de docententeams zijn met twee plusjes als ‘bijzonder sterk’ beoordeeld en daar is het team van de Technische bijzonder trots op!
De aantrekkende bouw en zeer goede vooruitzichten op werk zijn al belangrijke redenen, maar de Technische hoopt dat dit kwaliteitsstempel jongeren nog extra motiveert om voor één van deze opleidingen te kiezen.
Succes voor onze studenten op de Skills wedstrijden!
Koen Lowiessen (foto linksonder), student Elektrotechniek niveau 3 bij de Technische is door naar de NK Finale Skills Netherlands!
Koen is op dit moment tweede van Nederland, en heeft een prachtige opdracht opgeleverd.
Niet alleen zijn opdracht was erg goed, ook zijn manier van werken en communiceren (soft skills). 
Nu mag Koen 15, 16 en 17 maart strijden om zijn titel in Hengelo bij ROC van Twente.

Kevin Ebben (foto rechtsonder), student Timmeren niveau 3 is ook door naar de NK Finale. Hij heeft met een zesde plek de finale behaald en gaat daar een nieuwe uitdagende timmeropdracht maken!
 
Voor meer info: www.skillsheroes.nl
Agenda
 
1 februari  
2e Oplevering studentenhuisjes
Keuzedeel Samenwerken in de Bouw
 
2e groep 1e jaars studenten
Locatie Technovium
Wk 6: 5 t/m 9 februari
Wk 8: 19 t/m 24 februari
Praktijkweken keuzedelen:
- Schoonmetselwerk
- E & W voor de bouw
2e jaars studenten timmeren
- Streekweg Nijmegen
- werkplaats E&W Technovium
12 t/m 16 februari Voorjaarsvakantie  
20 februari De Technische Onderneming Locatie Technovium
6 maart Carrousel 3e jaars VMBO leerlingen Combinatie mogelijk:
Elektro- met Installatietechniek
Schilderen met Timmeren
13 maart Techniekcafé Bijeenkomst VMBO / de Technische
3, 10, 17 april Carrousel 3e jaars VMBO leerlingen Combinatie mogelijk:
Elektro- met Installatietechniek
Schilderen met Timmeren
Safwan Alali: "Ik wil graag wat terugdoen voor dit land"

Safwan Alali volgt bij de Technische de opleiding Elektrotechniek, waar hij in drie jaar niveau 2 en 3 hoopt te halen. Dat is best opmerkelijk, omdat Safwan gevlucht is uit Syrië en pas sinds 2015 in Nederland is.

In 2012 vluchtte Safwan eerst vanuit Syrië naar Libanon. “Ik deed dat omdat de dienstplicht verplicht was. Dat wilde ik niet. Het was zeer onveilig in de provincie Hama, in het midden van Syrië. Veel jongeren wilden niet in dienst van het leger. Er vielen namelijk veel doden in de burgeroorlog die toen woedde en ik wil geen mensen dood maken. Ik ben echt gevlucht voor het geweld, omdat het leger letterlijk in onze tuin en op straat tegenover ons huis was. We moesten vluchten. Alleen mijn oudste zus bleef met haar kinderen in Syrië achter en ik ben samen met mijn vader en moeder, drie broers en twee zussen naar Libanon vertrokken.”

“Eerst dachten we dat we niet lang zouden blijven” vertelt Safwan. “Ik had alleen een ID bij me en de kleren die ik aanhad. Het was nog het begin van de oorlog. Mijn vader kende iemand in Libanon en we dachten toen nog dat de ‘vakantie’ maar 15 dagen zou duren. De oorlog bleek veel langer te duren. Er waren veel Syriërs in Libanon, maar ook veel andere soorten mensen, bijvoorbeeld van Hezbollah. De overheid wilde onder druk van Hezbollah geld van de Syriërs hebben. Mijn vader had een bedrijf in Syrië en heeft alles achter zich moeten laten.”

Ik had niets te verliezen
Voor Safwan bleek er ook in Libanon geen toekomst. Het was erg gevaarlijk om daar te blijven. “Er was de kans dat Hezbollah me terug zou brengen naar Syrië en dat zou mijn dood hebben betekend. Ik besloot daarom ook uit Libanon te vluchten. Ik had sowieso geen kans, omdat ik niet mocht werken, dus ik had niets te verliezen. Mijn enige kans was Europa. Ik ben naar zee gegaan en in een bootje met andere bootvluchtelingen naar Turkije gevaren. Dat was best spannend. In een volgepakte boot zaten de kinderen in het midden, daaromheen de vrouwen en aan de rand de mannen. En ik kon niet zwemmen! Toen we in Turkije aankwamen, zag de politie mij en er werd aangegeven dat ik daar niet kon blijven. Ik heb 1200 dollar betaald om drie keer in een boot de oversteek te maken en ben uiteindelijk op Kos terechtgekomen. Vanuit Kos ben ik weer naar Macedonië, Hongarije en Servië gegaan en heb in die periode heel veel gelopen. Via Oostenrijk en Duitsland ben ik in Nederland terechtgekomen. Daar zat ik eerst 9 maanden in een AZC en toen mocht ik 3 maanden bij een Nederlander logeren. Daar heb ik ’n beetje Nederlands geleerd.”

Met zijn ouders, broers en zussen gaat het ondertussen redelijk. “Ook zij lopen gevaar in Libanon maar minder dan ik, omdat ik alleen ben. Een broer van mij zit in een rolstoel. Door een ongeluk is hij verlamd en kan hij niet meer lopen. Vluchteling zijn is moeilijk, maar extra moeilijk in een rolstoel. Je bent helemaal afhankelijk van andere mensen en die hebben geen tijd. Bovendien heeft mijn broer bijna niets te doen. Ik woon nu in een veilig land en ik hoop dat ik op termijn iets voor hem kan doen; ik wil hem heel graag helpen.”

Ingenieur worden
Safwan wil erg graag ingenieur worden. Hij is erg vastberaden en heeft ambitie. Hij leert nu op niveau 2 en 3 en wil daarna graag niveau 4 gaan doen en zelfs hbo. “Ik heb Nederlands geleerd, omdat ik een lening heb gekregen om cursussen Nederlands te volgen. Ik heb eerst niveau B1 behaald en zit nu op het ROC. Gelukkig heb ik veel Nederlandse vrienden die mij hebben geholpen en mij nog steeds helpen. Ik moet nog verschillende niveaus in Nederlands gaan halen. Ik heb dus veel hulp gekregen in Nederland en wil ook graag wat terugdoen voor dit land. Ik krijg nu studiefinanciering in de vorm van een lening die ik moet terugbetalen. Ik ben gevlucht uit mijn eigen land, maar wie weet kan ik in de toekomst vanuit dit land iets voor Syrië betekenen. Ik ben nu bijna 24 jaar en Nederland is mijn nieuwe land geworden. Ik lach altijd. Helaas kan nu nog niet mijn familie bezoeken in Libanon. We skypen veel, maar ik wil proberen er ’n keer te komen. Ik heb een tijdelijk paspoort en kan daarmee hopelijk een keer naar mijn familie.”

Safwan vindt de opleiding leuk om te doen. “Ik kijk uit naar de toekomst! De eerste periode was lastig, maar ik heb het gevoel dat het vanaf nu steeds makkelijker wordt. De specifieke betekenis van woorden is vaak een probleem. Bijvoorbeeld het woord ‘Weerstand’, dat wordt gebruikt bij elektriciteit. Ik dacht dat het iets met het weer te maken had.” Safwan wil ervaring opdoen en op deze school veel praktische kennis opdoen van elektriciteit.

Theaterproject om kinderen blij te maken
Safwan zet zich naast zijn studie samen met zijn vrienden ook in voor een speciaal project. “We gaan in Griekenland theater spelen voor kinderen in opvangkampen. Het doel is dat de kinderen een beetje blij mogen zijn. We kunnen de situatie niet veranderen, maar ik kan als acteur een rol spelen, waardoor ze voor even blij zijn. In Nederland hebben we dat ook gedaan voor gevluchte kinderen en toen hebben we besloten om dit ook te gaan in de opvangkampen in Griekenland, omdat de nood daar het hoogst is. Ik ken de situatie daar, heb het twee dagen meegemaakt en moest buiten slapen in de regen, omdat er geen tent was. Daarom hebben we geld ingezameld om dit mogelijk te maken. We hadden €2700,- nodig en dat hebben we via vrienden, facebook en de opbrengst van een feest gehaald. We hebben zelfs meer geld opgehaald dan nodig en hebben besloten dat geld te schenken aan een organisatie die ook daar iets kan doen. We gaan van 17 februari tot en met 23 februari naar Griekenland.”

Safwan Alali, een bijzondere jongen met een bijzonder verhaal. Een jongen die moest vluchten voor het vreselijke geweld in Syrië, zijn land moest verlaten en in een nieuw land een toekomst probeert op te bouwen. Daarom zit Safwan nu bij de Technische. In een volgende nieuwsbrief komen we terug op zijn theaterproject in Griekenland.

Wij bedanken Safwan voor zijn openhartige verhaal. Je wordt er stil van.

Naamswijzigingen van opleidingsbedrijven.
Zowel het opleidingsbedrijf van de schilders als het opleidingsbedrijf van Installatie- en Elektrotechniek starten het nieuwe jaar met een nieuwe naam met huisstijl/logo:

    

 
Leermeester aan het woord

In de rubriek: ‘Leermeester aan het woord’ interviewen we de praktijkbegeleiders van de bedrijven waarmee de Technische samenwerkt.

Marco Elemans
Marco Elemans is leermeester bij Kropman Installatietechniek. 
Hij begeleidt zowel installatie- als elektrotechniekleerlingen. De firma Kropman betekent installatietechniek in de brede betekenis van het woord. Zij verzorgen alles wat met installatie te maken heeft in gebouwen.“Ik beschouw het als compliment dat ik hier als leermeester aan het woord kom”, geeft Marco Elemans aan. “Kennelijk wordt begrepen dat het volgens mij belangrijk is dat er vanuit het bedrijf goed contact is met docenten en leerlingen en dat het ook onderhouden wordt. Het is van groot belang dat er voldoende goed geschoolde jongens en meiden komen met interesse voor de techniek". Marco vindt het als persoon leuk om leermeester te zijn. “Ik heb zelf nog de technische opleiding gevolgd op de Kamerlingh Onnesstraat (ROC Nijmegen) en heb zeg maar ‘twee rechterhanden’. Ik vind het heerlijk om met techniek bezig te zijn en om jonge mensen te enthousiasmeren voor techniek. Het is eigenlijk schrikbarend hoe weinig jonge mensen voor techniek kiezen. Doel is natuurlijk dat ze uiteindelijk graag voor Kropman komen werken. De vergrijzing neemt toe en we moeten veel doen aan instroom. Het probleem is er eigenlijk al.”

Daar ben ik trots op
Marco houdt van verandering en onderzoekt graag wat we beter kunnen doen en wil ervoor zorgen dat het lukt om met de bestaande capaciteit er het beste uit te halen. Kropman is van oorsprong een Nijmeegse onderneming met het hoofdkantoor in Nijmegen. Er werken 800 mensen. “Kropman heeft ‘n goede naam en die moeten we behouden. Als leerlingen bij ons 5 weken stage hebben gelopen en ze weer naar school gaan, dan vind ik het mooi dat ze aangeven dat ze weer graag bij ons terugkomen voor een nieuwe stage of zelfs bij ons willen komen werken. Daar ben ik dan trots op. 

In de praktijk zijn de jongens eigenlijk zeer gemotiveerd. Ik zie veel positieve dingen. Op school zijn ze natuurlijk wat vaker met vakleer bezig en daar klagen ze dan over. Ik geef dan aan dat vakleer natuurlijk ook belangrijk is. Op deze manier delen ze met mij hun problemen en dan probeer ik ze te steunen en te motiveren. Als ze er goed over nagedacht hebben dat ze na de opleiding willen gaan werken, dan wil ik ze graag een contract aanbieden.”

Meer binnenlopen bij elkaar
Marco vindt het goed dat de Technische een paar jaar geleden is gestart. "De samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is erg goed. Wat ik weleens mis, is dat er vanuit het bedrijfsleven meer binnengelopen wordt bij de Technische. Dat betekent dat vanuit het bedrijfsleven nog niet voldoende notie is van het belang. Ook andersom zou dat vaker moeten gebeuren. Docenten moeten ook gaan kijken in het bedrijfsleven. Maak daar tijd voor. Dat is ook voor de leerlingen goed, omdat ze dan zien dat het voor de docenten ook gemeend is. Bovendien moet het bedrijfsleven niet alleen investeren in de leerlingen, maar ook in de materialen. Ontwikkelingen staan namelijk niet stil. Zorg ervoor dat de leerlingen ook met de nieuwste technieken kunnen werken.”

Keuzedelen voor Timmeren:
Bij een keuzedeel in het mbo gaat het om verbreden en/of verdiepen van de lesstof.
Voor de opleiding Timmeren zij er 2 nieuwe keuzedelen ontwikkeld:

1. Elektro & Installatie voor de bouw: het verrichten van eenvoudige werkzaamheden aan werktuigkundige en/of elektrotechnische installaties. Het gaat dan bijvoorbeeld om het plaatsen en aansluiten van sanitair, enkele kranen en afvoer- en toevoerleidingen, controleren van cv- en ventilatiesystemen, aansluiten van contactdozen, controleren van kwaliteit van bedrading en aansluiten belinstallaties en domotica-installaties.

2. Schoonmetselwerk: Het keuzedeel gaat in op elementaire kennis en vaardigheden op het gebied van metselen en richt zich op het verrichten van eenvoudig schoonmetselwerk.
Omdat een timmerman profielen moet stellen, is het goed dat ze tijdens dit keuzedeel ervaren hoe bij het metselen wordt omgegaan met deze profielen. Als de profielen goed zijn gesteld, dan levert dat een metselaar veel voordeel op.


Praktijkweken: Binnenkort gaat het praktijkgedeelte van deze keuzedelen van start. In een volgende nieuwsbrief komen we terug op de ervaringen met deze keuzedelen.

Website de Technische
Heeft u onze geheel vernieuwde website al gezien?

Hierin kunt u alles vinden over:
  • de opleidingen van de Technische
  • de projecten die door de Technische worden uitgevoerd
  • de aangesloten bedrijven
  • de banenmotor voor zij-instromers
Neem een kijkje op www.detechnische.nl
Copyright © *|CURRENT_YEAR|*  
De Technische, Heyendaalseweg 98, 6525 EE Nijmegen, 024-8904381, info@detechnische.nl


unsubscribe from this list    update subscription preferences 






This email was sent to *|EMAIL|*
why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences
*|LIST:ADDRESSLINE|*

*|REWARDS|*

Comments are closed.

    Author

    Write something about yourself. No need to be fancy, just an overview.

    Archives

    June 2020
    May 2020
    April 2020
    June 2019
    March 2019
    September 2018
    February 2018
    November 2017
    October 2017
    July 2017
    April 2017
    January 2017
    October 2016
    April 2013

    Categories

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.